Zo. 3 dec. - Bauke van der Woude en Campbell Forbes met gitaar en zang

Woude-Baukevd-Forbes-Campbell

De Friese troubadours zingen Friese en Stadsfriese liedjes. Het in Harlingen wonende duo speelt al bijna 25 jaar samen: Bauke uit Dokkum (gitaar en zang) & Campbell van de Bahama’s (basgitaar en zang). Ze bezingen hun leven en dat van de luisteraar in zelfgemaakte liedjes. Vaak blij, soms droevig, maar altijd herkenbaar en toegankelijk. Vol van liefde over het leven en troostend over de dood. Kritisch of berustend, met spot en zelfspot.  Prikkelend, maar ook relativerend en hoopgevend als het om de ‘boze wereld’ gaat.

Het gaat om liedjes met een duidelijke oorsprong, die met overtuiging worden gebracht en aangenaam zijn om naar te luisteren. Kortom een echt luisterprogramma dat door Bauke op lichte en vrolijke manier aan elkaar wordt gepraat.

Bij de geboorte van zijn eigen kleinkind schreef Bauke van der Woude het lied Basje. Toen hij daarmee doordrong tot de finale van het Fries songfestival Liet bleek dit de opstap naar een carrière als Friese troubadour. Het lied werd veel gedraaid op Omrop Fryslân, waarna al snel de eerste optredens volgden. Bauke volgde cursussen liedschrijven bij Doede Veeman en Piter Willkens en nam opnieuw gitaarlessen. Al snel volgden er cd-opnames.

Aan de tweede cd ‘It slyt mar net’ werkte ook basgitarist Campbell Forbes mee. Dat werd het begin van een vriendschap en een muzikale samenwerking, die tot op de dag van vandaag duurt. Campbell is afkomstig van de Bahama’s, waar hij basgitaar studeerde. Hij maakte daar deel uit van verschillende bands, waaronder ‘The beginning of the end’, die de superhit Funky Nassau scoorde, waarvan 3 miljoen cd’s werden verkocht. De liefde bracht Campbell naar Harlingen, waar hij helemaal ingeburgerd is en zelfs Fries spreekt. Hij richtte in Friesland de band Freez Carib op.

In een recensie schreef muziekkenner Rudolf Nammensma over de laatste cd Moed en Nocht: ,,In het Nederlands, Fries of stadsfries zingt Bauke de mooiste teksten en sfeervolste arrangementen, die nergens de aandacht van het woord afleiden. En ook zijn repertoire is klasse. Zoals het oude succesnummer Basje bijvoorbeeld. Of gevoelige nummers, zoals ‘Noch ien kear by dy lizze’ en ‘It slyt mar net’, beide van eigen hand.’’ .