Zondag 25 Februari - Concert - Trio Classique (NNO-ensemble)

Trio Classique

Het Trio Classique van het Noord-Nederlands Orkest, bestaande uit violist Sergei Bolotny, celliste Noëlle Weidmann en pianiste Keiko Sakuma, speelt werken van Beethoven, Brahms en Schumann. Robert Schumann (1810–1856) en Johannes Brahms (1833-1897) hebben elkaar goed gekend. Brahms werd geboren in een sloppenwijk in Hamburg. Op z’n tiende speelde hij reeds de pianopartij in het pianokwintet opus 16 van Ludwig van Beethoven (1770-1827). Toen hij dertien was moest hij voor de kost zorgen voor het gezin, door in kroegen en bordelen te spelen en bij begon met het componeren van salonmuziek. Hij verzamelde en bewerkte volksliedjes en er volgde een tournee met nieuwe composities. Daarbij trof Brahms in Düsseldorf zijn collega Robert Schumann. Door diens lovende kritiek was zijn naam gemaakt. Na Schumann’s dood bleef hij innig bevriend met diens vrouw Clara. Violist Sergei Bolotny is geboren in de West-Oekraïne en studeerde onder andere aan de Nationale Muziek Academie in Kiev en de Universiteit van Muziek en Podiumkunsten in Wenen. Hij won diverse prijzen. Van 1996 tot 2010 woonde hij in Wenen en was daar verbonden aan onder andere het Weens Filharmonisch Orkest. Ook maakte hij deel uit van de klezmergroep Klezmatov. Sinds 2010 woont hij in Nederland. Hij is plaatsvervangend 2e concertmeester van het Noord-Nederlands Orkest. Keiko Sakuma werd in Tokio geboren en begon al op 4-jarige leeftijd piano te spelen. Vanaf het jaar 2000 ging ze naar Europa en studeerde solo-piano aan de Universiteit Mozarteum in Salzburg. In 2008 haalde ze haar eindexamen. Naar Nederland verhuisde ze in 2013 en ze treedt regelmatig op met Sergei Bolotny, haar echtgenoot. In 2015 was zij de officiële begeleidster bij het Internationale Cello Festival in Lingen (Duitsland). Celliste Noëlle Weidmann studeerde in 2005 af in Parijs en studeerde daarna aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen (bij Jan-Ype Nota) en in Parijs bij Michel Strauss. Ze treedt als soliste vaak op bij Franse orkesten en neemt deel aan vele kamermuziekfestivals, onder andere het Peter de Grote festival. Noëlle leidt sinds 2006 de cellogroep bij het NNO.

 

Recensie-LC-Trio-Classique

Recensie LC

Donderdag 1 Maart - Nieuwe avonturen van Jan Klaassen - Poppentheater Anansi

Jan-Klaassen

(foto Jeanet Brandsma)

Op de donderdag van de krokusvakantie brengt Poppentheater Anansi een mooi kinderprogramma ‘Nieuwe avonturen van Jan Klaassen’. Het is de specialiteit van de ervaren speelster Gitta Lichthart.

Poppentheater Anansi laat de held van de poppenkast weer voor het voetlicht komen. Omdat Katrijn het voorjaar in haar hoofd heeft, belooft dat voor Jan niet veel goeds. Op de baby passen en helpen met de voorjaarsschoonmaak? Om ziek van te worden. Hij heeft liever zijn eigen avonturen. In de Schierstins speelt ze naast ‘Jan Klaassen en de schoonmaak’ een eigen avontuur van Jan Klaassen. Naast Jan Klaassen, Katrijn en de baby zullen nog meer figuren de revue passeren. Samen zorgen ze voor ouderwets speelplezier. En jij als kind en u als pake en beppe of als ouder kunnen er zelf bij zijn.

Gitta Lichthart van Poppentheater Anansi wil naast haar andere poppentheatervoorstellingen toch ook graag de traditionele Jan Klaassen en Katrijn-poppenkast voort laten bestaan. Het zou jammer zijn zo’n lange traditie te laten verdwijnen. Het hoort bij ons culturele erfgoed. Sinds 2012 is er gelukkig in Amsterdam de Jan Klaassen Academie en zij was één deelnemer van het eerste uur. De Jan Klaassen poppenkast was vroeger niet specifiek voor kinderen bedoeld, maar meer voor volwassenen.

Het is daarom niet voor de allerjongste kinderen deze keer maar voor kinderen vanaf 4 jaar; ouders of pakes en beppes zijn ook welkom. 

Gezien de verwachte belangstelling is reserveren aan te bevelen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel. 0511-472937. Bij een grote toeloop is er eventueel om 15.30 uur een 2e voorstelling

 

Zaterdag 3 Maart t/m Zondag 22 April - ‘Wat foarôf gie’ - expositie over afkomst en identiteit

Tentoonstelling met werk van Sjoukje Iedema en Linus Harms.

ode aan de voorouders

Rug

 

 

De meeste Friezen stammen niet af van rijke boeren en de adel, maar van arme landarbeiders, vissers en schippers. Met de kunstexpositie ‘Wat foarôf gie’ brengen fotograaf Linus Harms en beeldend kunstenaar Sjoukje Iedema een ode aan zwoegende generaties uit het verleden.

Honderd jaar geleden woonden er in Friesland nog mensen in plaggenhutten. Houten spitketen in de vorm van een wâldhúske waren de opvolgers en in de jaren ’50 woonden er in de Friese Wouden nog mensen in verbouwde kippenhokken. De bewoners van deze armetierige woninkjes waren talrijk en de kostwinners maakte lange werkdagen en hadden vaak geen vast werk. Slik- en turfwerkers, landarbeiders en vissers, voor een groot deel waren ze de voorouders van de huidige Friezen.

Dat geldt ook voor Sjoukje Iedema, van wie haar pake uit Wânswert afkomstig was. Iedema verwerkte het barre leven van vroeger in gemengde kunstwerken. Met verf, soms een deel van een jutezak en teksten beeldt ze het leven van arme generaties voor ons uit. De oppervlakte van een plaggenhut, woorden als jok en blabbeskep zijn terug te vinden in haar kunstwerken. Zelf is Sjoukje Iedema geboren in Tzum (1962). Ze volgde de kunstopleiding aan de Vredeman de Vriesacademie.

Linus Harms’ (Vlaardingen, 1957) Friese moeder maakte ook deel uit van de arbeidersklasse: na de lagere school werd ze dienstbode. Harms heeft net als Sjoukje Iedema zijn atelier in Leeuwarden. De fotograaf bracht met zijn foto’s het thema ‘Wat foarôf gie’ naar deze tijd. Zijn afbeeldingen zijn sereen van karakter, met veel grijstinten: de rug van een vermagerde koe, een eenzame telegraafpaal zijn enkele onderwerpen van zijn onderdeel. Harms volgde de opleiding Vakfotografie aan de Fotovakschool in Apeldoorn en deed later nog andere opleidingen, zoals ‘Digitaal Vormgeven & Nieuwe Media’. Voor de bijbehorende publicatie schreef dichter Elmar Kuiper het verhaal Wer Bliuwst.

Zie ook kunstiedema, en linusharms

Deze expositie maakt deel uit van het LF2018-programma en is een ode aan onze arme en hardwerkende voorgeslachten.

 

Zaterdag 17 Maart - Anna & Us Heit

Theaterstuk over de Friese Nassaus met humor en tragiek

Anna-en-us-heit

willem lodewijk van nassau

 

 

De Schierstins ontvangt hoog bezoek: stadhouder Willem Lodewijk en zijn vrouw Anna. Anna, dochter van Willem van Oranje, is de hoofdfiguur in het stuk. Zij huwde op 25 november 1587 in de Martinikerk met haar neef Willem Lodewijk. Binnen de familie gaf het huwelijk veel ophef, vanwege de ‘bloedzonde’. Anna overleed na zeven maanden huwelijk. Us Heit, zoals de Friezen Willem Lodewijk liefkozend noemen, hertrouwde nooit.

Van Ravesteijn Theater en Events brengt het 16e-eeuwse duo als Anna & Us Heit op het podium als muzikaal theaterstuk met humor en tragiek.

Jan-Dirk van Ravesteijn speelt in Leeuwarden regelmatig de rol van Us Heit tijdens de stadswandelingen. Hij wilde meer weten over de beweegredenen van het huwelijk en deed onderzoek in binnen- en buitenland. Dat resulteerde in deze voorstelling. Us Heit draagt een familiegeheim met zich mee dat alles verklaart en vertelt haar na al die eeuwen de harde waarheid. Hierdoor wordt hun huwelijk ernstig op de proef gesteld.

Deze productie gaat langs de theaters in het jaar van de Culturele Hoofdstad Leeuwarden/Friesland 2018. De productie is mede mogelijk is gemaakt dankzij een financiële bijdrage van de gemeenten Franekeradeel en Leeuwarden.

Meer informatie via Wij maken mooie momenten.

 

Zaterdag 14 April - Concert - Vuur op de Zuidpunt

Nanne en Ankie

Nanne Kalma en Ankie van der Meer brengen met ‘Vuur op de Zuidpunt’ een volledig Nederlandstalig programma, met behalve zang ook de gitaar, concertina, schalmei en key-tar.

Eeuwenlang al worden schepen geleid door lichten op de kust. Dat kunnen lichten zijn in de vorm van vuurtorens, vuurbakens en lichtschepen, maar ook gewoon open brandende vuren. Lichten op de kust: voor de mannen op zee symbolen van troost, hoop en redding. De lichten en vuren werden overal in de wereld in ieder weertype, nacht na nacht, aan de gang gehouden door mannen op het land. Mannen met hun eigen gedachten, angsten, fantasieën en dromen. De titel van het concert slaat trouwens op de Zuidpunt van het voormalige eiland Schokland, dat toen omringd werd door de Zuiderzee. 'Vuur op de Zuidpunt' is een aangekleed liedjes-programma met elementen als: eenzaamheid, hoop, vreugde, weemoed, angst, humor, woede, liefde, verslagenheid en opluchting.

Al sinds 1980 spelen Ankie en Nanne samen. In het begin in de vermaarde Friese folkgroep Irolt, later in de groepen Kat yn 't Seil, Liereliet en Kajto. Met deze groepen - en ook samen - zingend in het Fries, het Nederlands en het Esperanto, brachten ze ruim veertig albums uit op LP en CD en maakten ze (en maken ze) regelmatig concert-tournees in het buitenland, niet alleen in Europa maar ook in Australië, Noord-Amerika en Azië. Maritieme en historische thema's spelen een grote rol in hun repertoire. Van de vele historische liedjes-programma's die ze gemaakt hebben in de loop der jaren, was - tot aan 'Vuur ...' - de laatste: 'Pieter Poot in de Nieuwe Wereld'. Ook houden ze ervan om Friese poëzie op muziek te zetten.

Zie ook www.nanne-ankie.nl