Zaterdag 23 Maart t/m Zondag 5 Mei - Expositie ‘Noord-Oost Fryslân in inkt en verf van Halbersma

 

Dé man die in deze tijd het landschap van Noord-Oost Fryslân vastlegt in inkt en verf is Rein Halbersma. Met verschillende technieken beeldt hij de kleistreek met zijn terpdorpen en boerderijen, de moerassige streken en de parken rond states uit.

Zelf is de beeldend kunstenaar uit Kollum op diverse zaterdag- óf zondagen aanwezig: zondag 31 maart, zaterdag 6 april, tijdens het Museumweekend van zaterdag 13 en zondag 14 april, zondag 28 april en zaterdag 4 mei.

Rein Halbersma (1949) is momenteel vooral bekend van de tekeningen en schilderijen die in het Nieuwsblad Noord-Oost Friesland verschijnen. Zijn kunstwerken spreken de mensen aan door zijn herkenbaarheid en de trefzeker, snel neergezette landschappen. Eerder oogstte hij waardering om zijn schilderijen van koeien en paarden.

De beeldend kunstenaar is opgegroeid in Wanswerd aan de Streek (nu: Burdaard). Vanaf 1979 volgde hij schildercursussen bij onder anderen Peter van Houten. Door veel kijken, observeren, en het uitproberen van diverse technieken is hij een veelzijdig kunstenaar geworden. Wandelend, fietsend of rijdend in de auto beklijven beelden op zijn netvlies: weerbarstige kleilandschappen, die ene koe in de groep, een fluweelzachte neus naast weerbarstige manen van een Belgische trekpaard. Of kale bomen in het tegenlicht. Halbersma wil intuïtief en gevoelsmatig zo dicht mogelijk bij zijn onderwerp komen. Zo zegt hij: "Bij dieren gaat het niet om de aaibaarheid, maar om de lichaamstaal, de uitdrukking in de ogen of de jeuk aan de huid.”

Zijn tekeningen van landschappen zijn van sepia of gewassen inkt en verder maakt hij olieverfschilderijen, aquarellen, en pasteltekeningen. Behalve landschappen en vee heeft hij ook fraaie portretten gemaakt en beeldt hij havens en schepen uit. Meer recent leefde hij zich uit bij de aanleg van de nieuwe autoverbinding van Noord-Oost Fryslân, de Centrale As. De tentoonstelling toont een grote diversiteit van zijn werk.

 

Vrijdag 3 Mei - Lezing ‘Friese Wiesenthal’ - door nazi-jager Jack Kooistra

De Leeuwarder voormalige nazi-jager Jack Kooistra geeft een lezing over zijn speurwerk.

De Duitse Bezetting 1940-1945 heeft een diepe indruk gemaakt op Jack Kooistra (De Westereen, 1930). De berichten over slachtoffers en de namen van gevallenen troffen hem diep. Toen begon hij al namen op te schrijven in een schrift.

De slachtoffers van de oorlog bleven hem een leven lang bezig houden. Met zijn fenomenale geheugen, zijn gedrevenheid en vasthoudendheid wist hij duizenden namen van slachtoffers en daders vast te leggen, met veel oog voor details. Momenteel wordt gewerkt aan de digitalisering van Kooistra’s enorme archief.

Bekend werd hij door het opsporen en ontmaskeren van Nederlandse oorlogsmisdadigers, onder wie Jacob Luitjens en Herbert Bikker, die uit Nederland gevlucht waren. Hij werd daarom ook wel Hunting Jack of de Friese Wiesenthal genoemd, een verwijzing naar de wereldbekende nazi-jager Simon Wiesenthal uit Wenen. Legendarisch is het bezoek van Jack Kooistra met een Joodse man bij de ‘zwarte weduwe’ Rost van Tonningen, waarbij de koffie van de dame besmeurd werd terwijl zij een moment afwezig was.

Zijn speur- en documentatiewerk resulteerden uiteindelijk in enkele dikke pillen: ‘Een laatste saluut: Fryslân in de oorlog’ (2005) en ‘Strijders, onderdrukkers en bevrijders: Fryslân in de oorlog’ (2008) , met complete lijsten van omgekomenen aan beide zijden in de oorlog. In april 2009 kwam opnieuw een boek van hem uit, ‘Recht op wraak’ (samen met Albert Oosthoek). Hierin staan verhalen over liquidaties door het Nederlands verzet in de Tweede Wereldoorlog.

In hetzelfde jaar bracht auteur en uitgever Klaas Jansma een biografie uit over de uit de Friese Wouden afkomstige Kooistra, De Hardloper. In 2016 ontving hij een Zilveren Anjer voor zijn werkzaamheden als chroniqueur van WO II, ‘’door oorlogsslachtoffers een gezicht te geven en voor zijn inzet om oorlogsmisdadigers op te sporen.’’

Kooistra merkt dat zijn hoge leeftijd hem parten begint te spelen, maar nog vele werkdagen gaat hij naar zijn bureau bij het Friesch Dagblad, waarvoor hij tientallen jaren rechtbankverslaggever is geweest. In de Schierstins vertelt hij zijn verhaal, waarbij de bezoekers hem ook mogen bevragen over gebeurtenissen in Noordoost Fryslân.

 

Zaterdag 20 April - Concert met zuidelijke muziek van Trio Les Amis

In de Schierstins een heel gevarieerd concert met veel zuidelijke muziek. Trio Les Amis uit Zeeland komt met accordeon, mandoline en gitaar en brengt werken van Vivaldi, Piazzolla, Satie en vele anderen.

Enkele jaren geleden bracht het drietal fantastische muziek in de Schierstins en dat is de reden om de Zeeuwen nog eens uit te nodigen, met voor een groot deel een nieuw programma. Door het samenspel van de drie musici – Marina Eckhardt, Monty van Belzen en Ron Leendertse - opent zich een breed scala aan mogelijkheden. Fijnzinnige mandoline- en gitaarmuziek, Franse musettes, Zuid-Amerikaanse choro’s en tango’s en een knipoog naar Django Reinhardt en zijn Hot Club de France. In 2016 verscheen de eerste CD met muziek van Vivaldi tot Einaudi.

Het programma bestaat onder andere uit het Concerto Grosso opus 3 van Antonio Vivaldi, Brejeiro van Ernesto Nazareth, Andaluza van Enrique Granados, Tango en Rumba van Elena Poplyanova, Sonatine Bureaucratique van Erik Statie en Manha de Carnaval van Louis Bonfá.

Mandoliniste Marina Eckhardt studeerde aan het Brabants Conservatorium te Tilburg. Ze is muzikaal leider van het Zeeuws Mandoline en Gitaar Orkest. Met haar echtgenoot Monty van Belzen vormt ze het mandoline-accordeonduo Follie à deux en ze speelt samen met pianist Ad van Sleuwen. Het duo Eckhardt/van Sleuwen bracht in 2007 hun eerste CD uit met originele werken uit het Wenen rond 1800, uitgevoerd op historische instrumenten of kopieën daarvan.

Ron Leendertse studeerde gitaar aan de conservatoria van Arnhem en Tilburg en volgde privé-lessen bij Baltazar Benitez. Hij heeft een aantal jaren in Spanje doorgebracht, waar hij zich heeft verdiept in de composities van Spaanse componisten en van de Spaanse volksmuziek. Accordeonist Monty van Belzen heeft zich na enkele jaren les ontwikkeld tot een veelzijdige muzikant. Hij is begeleider van diverse koren waarmee hij concertreizen maakte naar o.a. Amerika, Australië en Rusland. Tot de hoogtepunten behoren de samenwerking met Gregor Bak en zijn Oeral Kozakkenkoor en een aantal solo-optredens met het Zeeuws Orkest. Hij is accordeonist bij de JP & The Seeger Session Band heeft hij opgetreden in binnen- en buitenland.

Trio Les Amis brengt een zeer afwisselend programma in alle denkbare combinaties. Door samenwerking van de musici opent zich een breed scala aan mogelijkheden. Fijnzinnige mandoline en gitaarmuziek, Franse musettes, Zuid-Amerikaanse choro’s en tango’s en een knipoog naar Django Reinhardt en zijn Hot Club de France.
Website: www.triolesamis.nl

 

 

Zaterdag 13 en Zondag 14 April - Museumweekend met uitleg over tuin, stins en schilderijen

Bij De Schierstins worden rondleidingen gehouden langs de stinzenplanten en door het gebouw. Deskundige gidsen vertellen de bezoekers over de stinzenplanten en de historie van de stins. Rein Halbersma geeft uitleg over zijn mooie schilderijen van Noordoost Fryslân.

De reden voor de drie soorten rondleidingen is het Museumweekend. In de Schierstins is een expositie over ‘Het Laatste Friese Torenkasteel’ en over de schrijver Theun de Vries te bezichtigen. Rein Halbersma is beide middagen aanwezig om over zijn expositie ‘Noard-East Fryslân ferbylde yn inket en verfe’ te vertellen. Hij toont in de Schierstins tekeningen, aquarellen en olieverfschilderijen, vooral van het Friesland landschap, dat hij door en door kent.

Het bijzondere van de Schierstins-tuin is dat het de meeste soorten stinzenplanten op zo’n relatief kleine oppervlakte in Friesland herbergt. Wat de Schierstins-tuin ook apart maakt, is het feit dat de stinzenplanten de naam als soort hebben gekregen dankzij de inwoners van Feanwâlden. Vroeger stond de tuin van het monumentale gebouw vol met de witte bloemen van het Haarlems klokkenspel. De dorpsbewoners noemden ze de ‘stinseblomkes’. Dr. J. Botke is de eerste die deze naam op schrift heeft gesteld.

 

Zaterdag 30 Maart - Concert Rose-île kwartet

Dit concert is helaas niet doorgegaan wegens ziekte van een van de artiesten.

 

 

Het Rose-Île kwartet uit Arnhem brengt het publiek naar warme, zuidelijke streken. Het viertal met zangeres Toetie Rijnaard en drie muzikanten staan die dag op het podium in de Schierstins.

Behalve Toetie Rijnaard maken Theo Worm (klarinet en gitaar), Gérard Baldeo (gitaar en basgitaar) en Nico Hoogland (accordeon) deel uit van het Rose-Île Kwartet. De vier brengen onder andere tango's, rumba's, walsen en luisterliedjes in het Frans, Duits, Jiddisch en liederen uit Zuid-Amerika. Vrolijke en melancholische melodieën wisselen elkaar af. Het kwartet komt ook met ritmische nummers om op te dansen, of om gewoon van te genieten. Toetie en haar muzikanten creëren een intieme sfeer van romantiek en melancholie. Zangeres Toetie Rijnaard heeft in de loop der jaren een breed repertoire opgebouwd. Zij zong in diverse groepen en deelt nu deze rijke ervaring met de huidige begeleiders. Haar warme stem past uitstekend bij de mooie klankkleur van de instrumenten. Rijnaard was finalist van het ‘Concours de la chanson’ 2018 in Den Haag van de Alliance Française. Meer is te lezen op: de rose-ile website

Een recensent schreef eens na een optreden: "De chansons klonken melancholisch en een enkele keer opzwepend. De begeleiding was helemaal afgestemd op de zangeres, die als een chansonnière voor het voetlicht stond. Bekende chansons zorgden voor nostalgie bij bezoekers. Van George Brassens klonk 'Les amoureux des bancs publics', over de geliefden die elkaar die liefde verklaren en van Edith Piaf 'Jái bien trop a faire'. 'Schwarze Augen', een Russisch, wat zwaarmoedig volkslied werd met veel gevoel voor dramatiek uitgevoerd. Het is een mooi, sentimenteel lied en men werd uitgenodigd tot meezingen, ook omdat de melodie vrij makkelijk is."

"Bewondering was er voor Toetie, die de sferen van de liederen goed aanvoelde. De klarinet was een mooie combinatie met haar, soms wat omfloerste stem, als ze soms als een duo optraden."