Zaterdag 9 November t/m Zondag 5 Januari - Tentoonstelling Bomen van Bosgra - door nazaat Johannes Bosgra

In deze tentoonstelling reflecteert Johannes Bosgra (Hurdegaryp, 1979) op zijn familiegeschiedenis en zijn jeugd, met fotografische werken van bomen die door zijn voorouders sinds 1700 zijn gekweekt in Burgum. Johannes Bosgra is onlangs geselecteerd als GUP New Dutch Photography Talent 2020. Hij was met zijn serie Bomen van Bosgra één van de winnaars van het talentontwikkelingsproject voor beeldende kunstenaars Verhalen in het Landschap.

De monumentale beuken, eiken en platanen van de Bosgra boomkwekerijen staan nog in honderden landschapstuinen en parken in Noord-Nederland. Deze bomen zijn exact te vinden, omdat de administratie met plantenlijsten van de boomkwekerij bewaard is gebleven sinds 1861. Verschillende lindes en beuken rond de Schierstins zijn bijvoorbeeld in 1883 geleverd door Boomkwekerij Bosgra. Naast de serie Bomen van Bosgra zal er nieuw werk te zien zijn uit o.a. zijn serie Strepen met zeegezichten.

Bosgra’s werk bestaat uit verstilde landschappen, vaak op de scheidslijn tussen figuratie en abstractie. In zijn werk verkent hij de verbanden tussen hedendaagse klassieke muziek en beeldende kunst. Zelf speelt hij ook piano. Hij werkt samen met musici om gesamkunstwerke van beeldende kunst en klassieke muziek te maken.

Afgelopen winter was Bosgra’s videoprojectie van minimalistische zeegezichten te zien in de Doelen in Rotterdam en de New World Symphony Hall in Miami (VS). Bosgra won ook prijzen van de International Photography Awards, Black & White Spider Awards en de Moscow International Foto Awards.

 

Zondag 29 December - Winterjûnenocht met verhalen van Mindert Wijnstra en klarinetmuziek

WijnstraMindert2a.jpg

 

Na het succes van vorig jaar opnieuw een Winterjûnenocht vol verhalen en muziek tussen Kerst en de jaarwisseling. Meesterverteller Mindert Wijnstra en klarinetensemble Luc(ky) Clarinets o.l.v. Luc Feikens staan op het podium.

Lucky Clarinets is een klarinetensemble met leerlingen en oud-leerlingen van klarinetdocent Luc Feikens. Hij is sinds 1987 werkzaam bij Kunstencentrum Atrium in Sneek. Het ensemble bestaat nu drie jaar en bestaat uit 18 mensen. De leeftijd van de leden varieert van jong tot oud.

In het eerste deel van de naam Lucky Clarinets zit dan ook de naam Luc (Feikens) verborgen en daarbij worden de klarinettisten gelukkig van het samen musiceren. Elke 14 dagen repeteert het muzikaal gezelschap. Het repertoire bestaat uit allerlei genres: licht klassiek, blues, een tango, enzovoorts. De volgende stap is om op te treden.

Mindert Wijnstra brengt een programma met oude volksverhalen die verband houden met de winter. De meeste van deze volksverhalen spelen in onze provincie. Wijnstra is een kenner bij uitstek van streekverhalen. In 1997 publiceerde hij de bundel ‘It Kweade Wiif fan Hylpen’ met zestig verhalen waarvan nog sporen terug te vinden zijn in stad en dorp, zoals het Sint Petrusbeeld van Workum, het poepekrús bij Hurdegaryp of de moordenaarsboom bij Balk.

In zijn programma neemt hij de toehoorders in hun verbeelding mee langs bekende en minder bekende plaatsen. Het zal door de spannende manier van vertellen weinig moeite kosten om mee op reis te gaan, bijvoorbeeld met het betoverde skûtsje, dat niet vooruit was te branden, of met de jonker van Harkemastate, waarvan alleen de schedel terugkeerde…

Het zijn overigens niet alleen spannende verhalen die verteld worden, want de oude volksverhalen gaan ook over de zwakheden van de mens, over de domheid, de afgunst en de liefde. Vrolijke pastoors- en domineesverhalen worden afgewisseld met verhalen over domme boeren en slimme schippers, of omgekeerd. En ook de natuur komt aan bod. Wijnstra vertelt verhalen over de dieren en planten, en bovennatuurlijke zaken. Kortom, een luchtig programma met veel variatie. Zie verder op www.mindertwijnstra.nl.

 

Zaterdag 30 November - Reünie-concert Yetris (folk)

Het laatste optreden in de serie reünie-concerten van de legendarische folkgroep Yetris. 

De Friese folkgroep Yetris speelde in de 70’er en 80’er jaren de sterren van de hemel. Als een klassieke Fryske folkband speelden ze muziek op teksten van Roel Slofstra en andere Friese dichters en schrijvers. Ze maakten in 1980 onder andere de elpee De Histoarje fan Eije Wijkstra.

Nu Roel Slofstra dit jaar zijn 80e verjaardag heeft gevierd, heeft de vijfhoofdige band een serie reünie-concerten gegeven op diverse locaties in Fryslân. Daarbij hoort het publiek een aantal mooie nummers dat ze destijds gespeeld en gezongen hebben.

Yetris – in het Nederlands ‘nog eens’ – bestaat behalve uit Roel Slofstra (zang, harp, mandoline) uit Geppie Haarsma (zang, concertina en accordeon), Alco Hoogcarspel (zang, viool, mandoline, mandola) en Hans Kerkhoven (zang, gitaar, mandoline).

Roel Slofstra (Zwartemeer, 19 februari 1939) is een Friese zanger/gitarist. Hij was de eerste Friese zanger die zichzelf begeleidde op de gitaar en is de voorloper van de huidige generatie troubadours. Zijn eerste elpee droeg de titel ‘In spyltuech bin ik’ (1969) en zijn laatste cd werd uitgebracht onder de titel ‘De Skepping’ (2015).

Geppy Haarsma, geboren te Weidum, behaalde in 1977 haar acte B voor accordeon aan de Muziek Pedagogische Academie te Leeuwarden. Vervolgens ging zij naar Kopenhagen om bij de accordeonvirtuoos en -pedagoog Mogens Elegaard haar accordeonspel te vervolmaken. Ze is en was op diverse muzikale terreinen actief, zoals solorecitals, begeleiding bij toneel en cabaret, solo’s met diverse orkesten zoals met het Frysk Orkest.

Alco Hoogcarspel en Hans Kerkhoven zijn actief (geweest) in verschillende muziekgroepen, waaronder de Amerikaanse folkgroep Gerard & Compagnie.

 

Zondag 10 November - Concert Nocturnes et Rêveries door Maarten van Veen

Maarten van Veen zal naast andere pianowerken Nocturne van Liszt en Rêveries van Debussy spelen. Het programma van het concert ‘Nocturnes et Rêveries’ is exact afgestemd op de fotografische werken in de tentoonstelling Bomen van Bosgra van Johannes Bosgra, zodat de beeld- en muzikale taal een totaalervaring creëren voor het publiek. Het concert vindt aansluitend op de opening van de tentoonstelling (14:00 uur) Bomen van Bosgra plaats.

Maarten van Veen is naast pianist ook programmeur in Amerika en Nederland. Daarin is hij altijd op zoek naar de verbinding tussen verschillende kunstvormen zoals film, dans, theater, beeldende kunst en spoken word. Zo werkte hij onder andere voor de Kunsthal en Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, Perez Art Museum in Miami en maakte diverse voorstellingen in Nederland. 

In de tentoonstelling Bomen van Bosgra reflecteert fotograaf Johannes Bosgra (Hurdegaryp, 1979) op zijn afkomst en zijn jeugd met fotografische werken van bomen die door zijn voorouders sinds 1700 zijn gekweekt in Burgum. Hij laat zich bij het maken van zijn werk inspireren door klassieke muziek en hij onderzoekt de verbanden tussen klassieke muziek en beeldende kunst. Muziek is de kunstvorm met de hoogste abstractie en is in staat om emoties op de meest directe wijze over te brengen. Bosgra verbeeldt landschappen op een minimalistische, geabstraheerde wijze om op directe wijze de diepe emoties over te brengen die klassieke muziek in hem oproept.

Programma:

Franz Liszt 1811 – 1886
5 Kleine Klavierstucke - Nr. 2 Moderato

Claude Debussy 1862 - 1918
Préludes - Book 1, L117:3.
Le vent dans la plaine Préludes - Book 1, L117:6.
Des pas sur la neige Rêverie, L.68: Rêverie

John Cage 1912 - 1992
Dream

Francis Poulenc 1899 - 1963
8 Nocturnes - Nr.1, 4 en 8

Frank Bridge 1879-1941
The Hour Glass, H.148 - Deel 1 Dusk

Selim Palmgren 1878 – 1951
Nocturne in Three Scenes for Piano, Op.72 – Nr.1 The Stars are Twinkling

Fréderic Chopin 1810 - 1849
Nocturne nr.20, op.posth. in cis kl.t.

Alan Hovhanness 1911 – 2000
Visionary Landscapes, Op. 214 – Nr.3 Evening Bell, nr. 1 Allegro rubato

Matthew Whittall 1975
The Wine-dark Sea V

Sergey Akhunov 1967
Sketch VII "in memory of Satie"

Max Richter 1966
On The Nature Of Daylight

 

Zaterdag 14 September t/m Zondag 3 November - Schilderijen van 1945-1991 uit de collectie-Monasch Russisch-Oekraïens sociaal realisme

Jacques Monasch toont een deel van zijn collectie sociaal-realistische en impressionistische kunst uit Oekraïne en Rusland uit de periode 1945-1991.

Het sociaal of socialistisch realisme was de heersende en van boven opgelegde kunststroming tijdens het communistisch regime in Oekraïne en Rusland vanaf beginjaren ’30 van de vorige eeuw. Stoere arbeiders, blozende kolchozmeisjes bezig met de oogst, fabrieken, moderne vervoersmiddelen en sport- en oorlogshelden waren bekende onderwerpen. Het communistische arbeidersideaal moest getoond worden. Diverse kunstenaars zochten ook de grenzen van deze stijl op. Een impressionistische stijl was ook toegestaan, zolang de verheffing van de arbeider en het communistische ideaal maar niet in het geding kwamen. Deze generatie kunstenaars schilderde in de sociaal-realistische traditie van Ilya Repin, de grootmeester van de Russische schilderkunst uit de 19e eeuw. ,,Een groot aantal schilderijen in deze expositie zal daarvan getuigen”, aldus Jacques Monasch.

Jacques Monasch kwam in de jaren ’90 als zelfstandig politiek adviseur in de landen van de voormalige Sowjet-Unie terecht en raakte gefascineerd door de arbeiderskunst. Hij begon te verzamelen en opende galerieën in Moskou en Amsterdam. Landelijk kreeg hij bekendheid als Tweede Kamerlid (2000-2017), waardoor zijn kunstactiviteiten op een laag pitje stonden.

Sindsdien heeft hij de handel in kunst weer opgepakt en galerieën geopend in Amsterdam en Brussel: Monasch Fine Art. In de Schierstins laat Monasch louter sociaal-realistisch en impressionistisch werk uit de periode 1945-1991 uit Rusland en Oekraïne zien, zoals van Konstantin Litvin en Marina Lelchuk-Minskaya.

De Schierstins besteed ook aandacht aan Theun de Vries in de Theun de Vries-keamer. Deze in Feanwâlden geboren schrijver was lange tijd lid van de Communistische Partij Nederland (CPN). Door zijn reizen naar het Oostblok kende hij de sociaal-realistische kunst en literatuur goed. Zie verder www.artmonasch.com.