Donderdag 12 Maart - Luisterlezing ‘Versailles’ over de invloed koning Lodewijk XIV op de klassieke muziek door Rudolf Nammensma

Bij velen is onbekend dat het paleis van Versailles een belangrijke rol gespeeld heeft in de historie van de klassieke muziek. Om welke muziek het gaat en wat de rol van de praalzieke Zonnekoning Lodewijk XIV was, vertelt Rudolf Nammensma tijdens de luisterlezing ‘Versailles’.

Rudolf Nammensma kan als de bekendste deskundige van de klassieke muziek in Friesland worden beschouwd. Hij is recensent voor de Leeuwarder Courant en geeft regelmatig luisterlezingen. In de Schierstins vertelt Nammensma aan de hand van de muziek die in die tijd in of buiten Versailles werd gespeeld over de omvang van zowel de rol van deze Franse vorst als die van zijn opvolgers. Daarbij laat Nammensma de anekdotes niet achterwege. Zelfs de roman ‘Baron’ van Theun de Vries krijgt nog even aandacht, waarin Molière een belangrijke rol speelt. Nammensma toont daarbij foto’s en laat muziekfragmenten horen.

De periode van circa 1650 tot 1750 wordt als het tijdperk van de klassieke Franse muziek beschouwd. Componisten Lully en Rameau gaven in die tijd vorm aan de klassieke Franse opera. Verder werden de grote Franse klavecinisten als F. Couperin leGrand beroemd over geheel Europa. In dit tijdvak werd de Franse cultuur gekenmerkt door een zich op verschillende gebieden uitend classicisme, dat zich vooral manifesteerde rondom het hof te Parijs en te Versailles.

De Franse muziek heeft in deze periode zijn eigen gezicht ontwikkeld, ondanks voortdurende Italiaanse invloed. De dominerende persoonlijkheid van Lodewijk XIV, en later in mindere mate die van Lodewijk XV, droeg ertoe bij dat het muzikale leven zich ging concentreren rondom het Franse hof. De majestueuze, plechtige stijl van Versailles drukte zijn stempel op met name de klassieke Franse opera en de kerkmuziek.

 

Zaterdag 11 Januari t/m Zondag 1 Maart - Expositie ‘Met hart en ziel’ etsen Reinder Homan en beelden Sofie Hupkens

 

Een van Frieslands bekendste en beste etsers laat zijn prachtig werk zien. Hij doet dat in combinatie met de indrukwekkende, vaak geheimzinnige beelden van zijn vrouw Sofie Hupkens. De dubbelexpositie draagt de titel ‘Met hart en ziel’.

Aanleiding van deze tentoonstelling is dat Homan dit jaar zijn 70e verjaardag hoopt te vieren. Homan en Hupkens wonen al jaren in het zuidwest-Friese dorp Bakhuizen, maar hij is zijn werkzame leven in het noordoostelijke deel van Friesland begonnen (Surhuizum).

Na zijn opleiding aan de Academie Minerva in Groningen en de Jan van Eyckacademie in Maastricht specialiseerde Homan zich tot etser pur sang. Oude bomen, een enkel takje of de nevel boven de velden inspireren hem tot een uiterst minutieuze en subtiele uitbeelding. ,,Ik vertel graag ‘natuurverhalen’ op de etsplaat”, vertelde hij onlangs tijdens een interview. ,,Over oude gebouwen in uitgestrekte parken, over bomen, over fluisterend riet en dreigende stormen of over kwetsbare bloemen in zonnige weiden.’’

De etsen blinken uit door vakmanschap. Verstilling is tot de hoogste macht verheven, zonder dat de werkelijkheid geweld wordt aangedaan. Hij wordt omschreven als kunstenaar in wie ambachtsman, dromer en dichter samenkomen. Zijn etsen zijn vergeleken met die van grootheden als Rembrandt van Rijn en Hercules Seghers.

Homan ontving in zijn loopbaan verschillende prijzen waaronder een eervolle vermelding op de International Biennial Print Exhibit in Taiwan in 1985 en de Nederlandse Grafiekprijs in 1990. Zijn werk is onder andere opgenomen in de collecties van het Rijksprentenkabinet in Amsterdam.

Sofie Hupkens werd in 1952 geboren te Sao Paulo (Brazilië). Ze volgde een beeldhouwopleiding aan de academie voor beeldende kunsten Sint Joost te Breda en studeerde daar in 1974 cum laude af. In 1976/1977 werkte ze onder professor Arthur Spronken op de afdeling Beeldhouwen van de Jan van Eijck Academie te Maastricht. Na deze opleidingen kreeg ze een studiebeurs voor de afdeling beeldende kunst aan de Universiteit van Rio de Janeiro (Brazilië) en vervolgens vestigde ze zich als beeldhouwer in Amsterdam, voor ze samen met Reinder Homan in Friesland ging wonen.

Sofie Hupkens maakt beelden waar veelal de mens centraal staat. Naast vrij werk maakt zij regelmatig werk voor de openbare ruimte. Op de Noordermarkt in Amsterdam staat bijvoorbeeld haar monument voor het Jordaan-oproer en in Nijega (bij Drachten) staat de ‘Turfboot’. Hupkens exposeerde van Ameland tot Middelburg, en van Duitsland tot Brazilië. De websites www.reinderhoman.com en www.sofiehupkens.nl kunt u ook raadplegen.

 

Donderdag 20 Februari - kindervoorstelling ‘Nog een keertje!’ poppentheater Peterselie 2-4 jaar en (groot)ouders

Poppenspeelster Marjanne Peters brengt de voorstelling ‘Nog een keertje’ voor kinderen van 2 tot 6 jaar. Alles in het kader van ‘Help pake en beppe de vakantie door’.

Poppentheater Peterselie speelt het intieme verhaaltje 'Nog een keertje' op een tafel met knuffels : het Kleine Beertje wordt door zijn Moeder voorgelezen en daarna gaan ze samen picknicken in de zon. Als het buiten koud en donker is, gaan ze naar binnen in het berenhol en dan wordt Beertje naar bed gebracht. Maar hij kan niet slapen omdat Mama Beer de rituelen-voor-het-slapen-gaan vergeet. Thema's zijn: dieren, familie, voeding, voorlezen, slapen gaan, rituelen. Door de nadruk op mooi en duidelijk taalgebruik, gekoppeld aan het illustreren van de woorden met expressief poppenspel, is deze voorstelling uiterst geschikt bij het versterken van taalvaardigheid. Met kinderen en pakes en beppes of ouders zingt poppenspeelster Marjan Peters bekende liedjes bij de trekharmonica.

Poppentheater Peterselie is gevestigd in het Drentse Westdorp en gespecialiseerd in peuter- en kleutertheater. De voorstellingen zijn speciaal voor deze leeftijdsgroep gemaakt. Het theater van Marjanne Peters reist door het hele land met intieme interactieve vertelvoorstellingen met poppen, voor kinderen vanaf 2 jaar, maar ook voor volwassenen. Verder zijn er workshops op het gebied van poppenspel, en geeft Poppentheater Peterselie meespeelvoorstellingen.

In de krokusvakantie biedt De Schierstins ook speurtochten aan voor kinderen. Woensdag 19 en Vrijdag 21 t/m Zondag 23 Februari hebben kinderen van 4 t/m 12 jaar gratis toegang , op vertoon van pake en-/of beppe (of een andere volwassene). Tijdens vakanties logeren kinderen immers vaak bij hun grootouders of willen de grootouders een leuk dagje uit met hun kleinkinderen. Voor de pakes en beppes kan het soms moeilijk zijn iets leuks te bedenken om samen met de kleinkinderen te doen. De Friese musea en archieven spelen hier op in met ‘Help pake en beppe de vakantie door!’ Zo komt jong en oud op een boeiende wijze in contact met het cultureel erfgoed in Friesland.

 

Zondag 16 Februari - Concert NNO-Barok Trio

Katharina Saerberg (altviool), Sven Otte (contrabas) en Liesbeth Wildeveld (piano) brengen muziek van onder anderen Bach, Händel en Vivaldi.

De periode van de Barokmuziek loop van ongeveer 1600 tot 1750. De typische Barokmuziek is onder andere groot geworden door de bloeiende muziekcultuur aan Europese vorstenhoven. Veel rijken hadden musici en/of componisten in dienst. Zij maakten veel muziek voor feestelijkheden. In dezelfde periode werden nieuwe muziekvormen ontwikkeld voor de kerkelijke erediensten. De opera kwam op in deze tijden en de concerto grosse en suite ontwikkelden zich in adellijke kringen. Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel en Antonio Vivaldi behoren tot de bekendste componisten van die tijd.

(Alt)violiste Katharina Saerberg werd in Lüneburg geboren en bracht haar jeugd door in Kiel, Duitsland. Sinds 1998 werkt ze als altvioliste in het Noord Nederlands Orkest en speelt in diverse kamermuziekensembles. Met het altvioolensemble van het Noord Nederlands Orkest heeft ze regelmatig concerten in heel Europa gegeven en kreeg daarbij lovende kritieken van de vakpers.

Sven Otte (contrabas) werd in Münster geboren en studeerde aan de conservatoria van Essen en Keulen. In 1998 won hij een internationaal concours voor contrabassisten in Edinburgh. Naast klassieke muziek houdt Sven Otte zich ook intensief bezig met jazzmuziek en improvisatie. Hij is 20 jaar lid geweest van het Noord Nederlands Orkest. Onlangs gaf hij zijn loopbaan een bijzondere draai: hij richtte het Atelier voor Strijkinstrumenten in Groningen op, waarbij hij deze instrumenten bouwt, repareert en bovendien uitleent.

Liesbeth Wildeveld werkt als pianiste vaak samen met Katharina Saerberg en Sven Otte. Zij studeerde hoofdvak piano aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Daarnaast deed ze als bijvak muziekwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Momenteel is ze werkzaam als kamermusicus en begeleider, zowel op piano als klavecimbel. Ze houdt zich intensief bezig met het begeleiden van jong talent. Sinds 1998 heeft ze samen met Sven Otte een groot repertoire opgebouwd met werken uit de barok, de klassieke periode en romantiek.

 

Zondag 19 Januari - ‘Kwetsbaar’ Concert Marjol Flore (zangeres/actrice) chansons, ballades pop en proza

Na een lange carrière is de landelijk gelauwerde zangeres en actrice Marjol Flore neergestreken in het terpdorp Lioessens. Reden voor de Schierstins om haar uit te nodigen voor een concert. Zij nam de handschoen aan en treedt met haar programma ‘Kwetsbaar’ op.

In het programma ‘Kwetsbaar’ neemt Marjol Flore ons met chansons, ballades en popsongs van onder anderen Frans Halsema, Friso Wiegersma, Rients Gratama, Janis Ian, Billy Joel, Sting, Jacques Brel en Stephen Sondheim mee op een reis door haar leven. Haar humoristische en sociaal bewogen kant, levenslust en inlevingsvermogen, gepaard gaande met een gezonde dosis zelfspot, zorgen veelal voor herkenning. ‘Het lied is onze rijkdom en onze armoede. Het is onze vreugde en verdriet. Het lied is ons leven (J. Daláres)’.

Marjol Flore begon haar theater carrière op haar 18e bij Ramses Shaffy in 'Shaffy Chantate'. In 1973, amper 25 jaar jong, maakte zij furore met haar eerste solo programma 'De Marjol Flore Show' in het Shaffy-Theater in Amsterdam. Daarmee verwierf zij nationale bekendheid.

Haar stem en enorme taalgevoel zorgden ervoor dat zij niet alleen in Nederland maar ook internationaal haar theatervleugels kon uitspreiden. Vele soloprogramma’s, tv en radio-uitzendingen, een Edison Populair, film- en musical-rollen volgden.

In 2017 besloot Marjol samen met haar man de hectiek van Amsterdam te verruilen voor de rust van Noord-Oost Friesland en te verhuizen naar Lioessens. Het leven in haar huidige omgeving heeft Marjol geïnspireerd een nieuw programma te maken.

In een tijdperk dat overheerst wordt door Internet, massacommunicatie en mediahype’s keert de zangeres terug tot haar oorspronkelijke functie: het vertellen van een verhaal, het blootleggen van een deel van haar meest persoonlijke gevoelens in ruil voor de gelegenheid greep te krijgen op een publiek dat bereid is te luisteren. Er moet een reden zijn waarom juist van kleine theaters een aantrekkingskracht uitgaat, waar het entertainment vaak uit één persoon bestaat, zo dichtbij dat men ze bijna kan aanraken.

Misschien voedt juist dat een zeker fundamenteel oerinstinct van het menselijk wezen in ons en is het de reden waarom mensen zich aangetrokken voelen en geboeid luisteren wanneer iemand als Marjol Flore haar verhaal verteld, haar visie deelt.